Una dintre cele mai frecvente intrebari pe care le primim e legata de SEO si fratele lui geaman AdWords. Care sunt asemanarile, diferentele dintre ele si care e mai bun?

Cea mai mare problema cu gemenii e ca ii cunosti, esti prieten si te intelegi bine cu amandoi, dar de multe ori ii incurci si nu ai idee care-i care. Cam asa si cu SEO si AdWords, cel putin asta intelegem din intrebarile primite de la voi.

Ce se intampla de fapt?

Google AdWords e sistemul prin intermediul caruia iti poti plasa o reclama platita de tip anunt text in sectiunile de anunturi sponsorizate prezente pe motorul de cautare Google precum si pe reteaua de display Google. Componenta care intra in discutia noastra e cea cu destinatia pe motorul de cautare Google.

SEO (Search Engine Optimization) e demersul de optimizare a platformei si a prezentei unui website in mediul online cu obiectivul clar de a atrage mai mult trafic si de a avansa printre rezultatele ‘organice’ Google (sau, folosind un termen fortat, ‘gratuite’).

AdWords are la baza un sistem de licitatii care determina in final pozitia anunturilor plasate in motorul de cautare Google, costul per vizita si in final numarul vizitatorilor atrasi pe site cu un buget stabilit in prealabil.

Principiul pe care se bazeaza sistemul de licitatii din AdWords e cel al Costului per Click (CPC): afisarea anunturilor atrage dupa sine costuri numai in situatia in care vizitatorii dau click pe ele, practic se plateste doar daca vizitatorul a ajuns pe site-ul promovat.

Optimizarea SEO se bazeaza pe reindexarile iterative pe care algoritmul Google de ierarhizare le face asupra rezultatelor sale. Practic, se modifica treptat si in zone cheie din website aspecte care determina motorul de cautare sa considere continutul din pagina mai relevant si mai valoros pentru termenii de cautare introdusi de clienti. Odata ce modificarile sunt sustinute intr-o directie constructiva, Google incepe sa avanseze website-ul printre rezultatele sale. Avantajul fata de AdWords e ca odata avansat printre rezultatele organice, website-ul nu mai atrage costuri directe cu traficul.

Ca sa recapitulam, am stabilit pana acum ca AdWords functioneaza cu:

  • Plata per Click (CPC)
  • Un sistem de licitatii
  • Sectiunea de anunturi din Google sau reteaua de display Google

Si ca SEO are la baza:

  • Modificari in zone cheie din website
  • Reindexarile periodice ale rezultatelor Google
  • Sectiunea de rezultate organice a motorului de cautare Google

Asadar care e mai bun, SEO sau AdWords?

Raspunsul, asa cum probabil va asteptati daca ati ajuns pana aici, e ca fiecare e bun in felul lui. Explicatia consta in timpii de implementare, costurile pe care le implica ulterior si tipul traficului atras.

Din punctul de vedere al timpului de implementare, implementarea campaniilor AdWords pot dura chiar si cateva zile, deci rezultatele pot incepe sa vina aproape imediat. Din cauza ca AdWords are la baza costul per vizita, principiul e ca atata timp cat exista buget, anunturile apar, iar cand bugetul se termina, inceteaza si afisarea anunturilor. Asta inseamna de regula alocarea unui buget lunar care trebuie sustinut pe termen mediu sau lung pentru a beneficia de adevaratul potential al demersului.

Datorita faptului ca anunturile apar imediat sub privirile clientilor, traficul atras e unul orientat spre vanzare, iar vizitatorii sunt intr-un stadiu avansat al procesului lor de achizitie.

In cazul optimizarii SEO, lucrurile se schimba deoarece iteratiile algoritmului de ierarhizare a rezultatelor organice au intre ele intervale de cateva saptamani. Astfel ca orice schimbari faci astazi se pot valida sau invalida doar abia dupa ce se reindexeaza rezultatele. Asta inseamna ca demersurile de optimizare SEO pot incepe sa furnizeze rezultate si dupa cateva luni de lucru, dar odata obtinute ameliorarile, nu mai exista costuri per vizita ca in cazul AdWords-ului.

Costurile atrase de optimizarea SEO sunt tot lunare, dar de multe ori mai reduse decat in cazul AdWords-ului.

Datorita faptului ca traficul atras vine din zona rezultatelor organice, traficul generat e unul aflat mai degraba in stadiu de documentare a solutiilor existente, iar efectele produse sunt de vanzare si de branding.

Astfel AdWords:

  • Are timpi de implementare mai mici
  • Furnizeaza trafic orientat spre vanzari
  • Are costuri lunare care conditioneaza afisarea

Iar SEO:

  • Are timpi de implementare mai mari
  • Furnizeaza trafic orientat si spre branding
  • Are costuri lunare care conditioneaza stabilitatea traficului atras si a pozitiilor obtinute

Ca o concluzie, raspunsul mult asteptat e ca fiecare demers e bun in felul lui, iar alegerea celui mai potrivit dintre ele se face la nivel strategic, in functie de nisa de piata vizata, resurse, durata ciclului de achizitie si obiectivele pe termen lung.

In cazul ideal, s-ar recomanda atacarea ambelor canale pentru ca demersurile de implementare si rezultatele obtinute sunt de cele mai multe ori complementare.

In practica insa, resursele ne forteaza sa alegem doar canalele care au sansele cele mai mari de reusita, iar decizia trebuie sa vina in urma unei analize atente a fiecarui scenariu de business in parte.