In multe cazuri in care primim cereri de oferta, constatam ca optica si modul in care e gandit locul website-ului in contextul mai larg al demersurilor de marketing si comunicare nu sunt cele mai potrivite.

Pericolul cel mai mare consta in subestimarea importantei componentei online al unui business si implicit al site-ului. Fie e vorba de un business existent, dar care si-a bazat activitatea pe mediile traditionale, fie e vorba de un business nou, axat cu totul pe mediul online, dar care neglijeaza importanta acestuia, in special pe termen mediu-lung.

Cel mai semnificativ detaliu e ca platforma in sine, demersul de implementare al unui website trebuie privit ca un element necesar, dar nu suficient dintr-un angrenaj mai amplu, cel al strategiei online. Trebuie avut in vedere si cristalizat foarte clar care e locul website-ului in tot fluxul de business: care e utilitatea precisa a site-ului in imaginea de ansamblu?

Avem website, insa cum ajungem la potentialii clienti?

Avand contextul mai larg, apare inevitabil aspectul media-buying-ului – odata ce site-ul e implementat, cum aducem vizitatorii? Vizitatorii si calitatea lor de a fi interesati de produsele sau serviciile vandute sunt cei care fac diferenta dintre esec si succes.

Capacitatea demersului de a transforma vizitatorii din site in clienti are asadar doua componente: traficul atras si calitatea acestuia in raport cu produsele sau serviciile vandute si experienta lor de pe site sau modul in care acestia interactioneaza cu platforma pentru a-si satisface nevoile.

Cea mai frecventa greseala pe care o intalnim e ca se acorda aproximativ aceleasi resurse celor doua componente, desi sunt foarte diferite ca structura de costuri. Implementarea website-ului e un demers care, in functie de paradigma aleasa (dezvoltare cu tema sau webdesign personalizat) poate dura de la cateva saptamani la cateva luni, dar e un proces care se finalizeaza destul de rapid in viata unui business.

Pe de alta parte, demersurile de media-buying si de atragere a clientilor trebuie sustinute cu resurse cel putin pe termen mediu. Campaniile de tip Cost-per-Click (CPC) au nevoie (obligatoriu!) de o perioada de optimizare in raport cu nisele de piata si advertiserii lor, iar contentul promovat in campaniile de media-buying pe display (Facebook si AdWords) trebuie si el optimizat.

Pentru a fi cat mai eficiente si precise, optimizarile au nevoie de concluzii trase pe baze statistice destul de mari, insemnand de fapt trafic care de cele mai multe ori costa. In cazul optimizarilor SEO , duratele pot fi chiar mai lungi pentru ca algoritmii care reorganizeaza rezultatele motoarelor de cautare au perioade de refresh de cateva saptamani.

Trebuie asadar recunoscut si asumat faptul ca demersul de a-ti face website, indiferent care e nisa in care activezi e doar un prim pas in tot procesul de valorificare a potentialului din online si nicidecum ultimul. Aceasta constientizare are implicatii profunde in calcularea resurselor alocate pentru dezvoltare si pentru promovarea platformelor online. Abia ulterior se poate decide in conditii de siguranta care e varianta cea mai utila: de dezvoltare pe baza de tema sau webidesign toate functionalitatile personalizate.

Organizarea continutului si experienta livrata utilizatorilor trebuie sa tina cont de canalele care vor atrage traficul, modul in care sunt vizitatorii atrasi si originea lor. Website-ul e asadar o piesa integranta a intregii strategii online, iar sinergia acestuia cu demersurile de atragere a clientilor face diferenta dintre esec si succes.