Cat costa sa faci un website? O intrebare legitima pe care fiecare potential client o va pune in momentul in care doreste realizarea unui proiect online.

Inainte sa incercam sa gasim un raspuns pertinent, trebuie lamurite anumite detalii despre ce inseamna sa realizezi un site web.

Majoritatea proiectelor de site de prezentare sunt astazi realizate pe o platforma opensource de management al continutului (CMS, pe scurt) foarte raspandita si populara numita WordPress.

CMS-urile sunt utilizate in realizarea site-urilor web pentru ca furnizeaza din start, in mod gratuit, un set de functionalitati standard pe care orice site trebuie sa le aiba: meniuri, butoane, obiecte, functii si cataloage programatice de baza. Asta inseamna un efort mai mic de implementare al unui proiect, lucru tradus intr-un cost final mai redus pentru proprietar.

Apoi, in cadrul unui CMS, se pot aborda doua strategii de dezvoltare (care, din pacate, nu sunt discutate intotdeauna cu beneficiarul final): una care se bazeaza pe instalarea si personalizarea unui template (sau tema) cu design si functionalitate prefabricate sau una in care atat designul cat si functionalitatea sunt construite de la zero.

Cat costa sa faci un website?

Practic, cele doua paradigme sunt cele care influenteaza in mod direct costurile de implementare ale unui proiect. Daca nu se stabileste clar impreuna cu beneficiarul care e modul de lucru ales, atunci costul efectiv al dezvoltarii proiectului nu poate fi apreciat corect.

In general, daca se respecta functionalitatea prezenta in template-ul ales (lucru recomandat de cele mai multe ori), resursele folosite pentru instalarea si personalizarea temei sunt mai putin specializate decat in cazul unui proiect cu design si coding custom, iar durata efectiva de lucru e cu siguranta mai mica.

In cazul in care proiectul se doreste a fi 100% personalizat ca aspect si functionalitate, atunci e nevoie de aportul semnificativ al unui designer care trebuie sa gandeasca intai structura potrivita pentru continutul si tipul site-ului ce urmeaza a fi dezvoltat, modul in care e prezentat vizitatorilor si tipurile de interactiuni pe care acestia le au cu site-ul.

Regula generala e ca un site care foloseste un template va fi intotdeauna mai accesibil decat un site construit de la zero ca design si functionalitate. Numarul de ore petrecute pentru instalarea si personalizarea unui template va fi intotdeauna mai mic decat cel necesar in cazul dezvoltarii unui proiect custom, iar complexitatea si dimensiunea operatiunilor sunt intotdeauna mai reduse. Asta nu inseamna insa ca un proiect pe tema e mai rau, dimpotriva, poate sa fie mult mai potrivit pentru scenariul de lucru (in care e esential bugetul sau timpul de implementare). La fel cum un proiect custom nu e obligatoriu mai bun, totul depinde de situatia in parte a fiecaruia, de obiective si resursele disponibile.

In concluzie, sper ca nu v-am dezamagit pe cei dintre voi care asteptati un raspuns de tipul ‘intre X si Y’ sau ‘un site costa Z’ – adevarul e ca toate template-urile sunt diferite intre ele, dezvoltate de diferiti programatori, cu un nivel de finisare mai scazut sau mai ridicat, iar structurile lor difera.

In plus, partea de administrare (de backend) e accesibila in cele mai multe cazuri doar dupa ce se achizitioneaza tema. Pe urma intra in discutie structura, amplitudinea continutului si modul in care trebuie organizat in template-ul dat. Aceleasi argumente sunt valabile si in cadrul unui proiect custom – in general complexitatea deriva din functionalitatile dorite, dar intra in discutie structura, dimensiunile contentului, animatiile dorite si nu numai.

Singura modalitate pertinenta in care se poate estima costul unei platforme web e dupa analiza fiecarui proiect in parte, a conditiilor in care se poate realiza, a obiectivelor si a resurselor fiecarui beneficiar in parte.